AAA Wydrukuj  Poleć stronę
01.08.2017

Czy możliwe jest, by zatrzymać kołowrotek stresujących myśli?

Czy czasem też marzysz o tym, by stres zniknął z Twojego życia? A może nieustannie szukasz sposobów, by go pokonać czy okiełznać? A co powiesz na to, by lepiej poznać i zrozumieć swoją reakcję stresową? Dlatego chcemy wyjaśnić, gdzie powstaje stres i jak wpływa na nasze ciało i jakość życia, a co najważniejsze, co możesz w stresujących sytuacjach robić, by poczuć się lepiej.
Inspiracje przygotowały: Joanna Berendt i Anna Andrzejewska z Centrum Neuro-Integracji MIND www.neuro-integracja.pl

Gdzie zaczyna się stres

Ogólnie mówiąc są dwa miejsca w mózgu, w których jest inicjowany stres. Jedno z nich to ciało migdałowate, które znajduje się w podkorowej części mózgu. To co istotne to fakt, iż ciało migdałowate odbiera bodźce z ciała i zmysłów szybciej niż trafiają one do kory przedczołowej (o której piszemy za chwilę). To oznacza, że stres, który rozpoczyna się w ciele migdałowatym  jest odczuciem napięcia czy lęku, którego źródeł możemy być nieświadomi.

W tym artykule chcielibyśmy zająć się stresem, który zaczyna się w korze przedczołowej, czyli w drugim miejscu inicjowania stresu.  Ponieważ stres jest reakcją na bodziec (zewnętrzny lub wewnętrzny) stres w korze powstaje na skutek naszych myśli. Mogą one być wywołane sytuacją zewnętrzną, ale zawsze powiązane są z naszym wewnętrznym nastawieniem, przeszłymi doświadczeniami i przekonaniami o sobie i świecie.

Droga stresu, zaczynająca się w korze, również przechodzi przez ciało migdałowate. Wtedy alarmuje ono ciało i daje impuls do wydzielania się hormonów stresu.

Stresujące wzorce myślowe

Myśli mogą nas przestraszyć tak samo jak tygrys biegnący w naszą stronę. Tak to niezwykłe, prawda? Takie możliwości ma nasz mózg, który jest najprawdopodobniej najbardziej złożonym organem we wszechświecie. Dzieje się tak, bowiem mózg nie rozróżnia naszych wyobrażeń od realiów.  W połączeniu z negatywną skłonnością mózgu (o której pisałyśmy np. tutaj: www.neuro-integracja.com.pl/mozg-zabrania-nam-miec-szczesliwe-zycie) do skupiania się na negatywach i nadmiernego uczenia się na negatywnych doświadczeniach tworzy się samo-napędzająca pętla stresu.

Im więcej mamy myśli, na które reagujemy stresem, tym bardziej stajemy się skupieni na rozbudowywaniu negatywnych scenariuszy i na tym, co jest nie tak i czego nam brakuje. Ma to niestety znaczące konsekwencja dla jakości naszego życia, bowiem wówczas coraz trudniej jest dostrzegać to, co działa w naszym życiu, w pełni cieszyć się przyjemnymi i radosnymi chwilami (których każdego dnia jest przecież niemal niezliczona ilość).

Zilustrujemy to przykładem: Na koniec dnia, w którym wszystko szło dobrze, a jedynie przez 15 minut odbyliśmy np. nieprzyjemną rozmowę, będziemy rozpamiętywać i rozbudowywać całą konstrukcję myślowo-emocjonalną związaną z tą krótką negatywną sytuacją. Wtedy zaczynamy patrzeć na świat przez okulary pętli negatywnych, które odbierają nam realny ogląd rzeczywistości, energię, radość i smak życia. Wpływają też na nasze zdrowie i relacje międzyludzkie.

Uważność na myśli

Martwienie się, narzekanie i porównywanie się z innymi to jedne z tych myśli, które wywołują stres. Nawykowe rozbudowywanie takich wzorców powoduje stan napięcia i zagrożenia, który jest dla nas niekorzystny jeśli jest długotrwały, nawet jeśli nie jest intensywny.
Co więc w takiej sytuacji robić?  Jak zatrzymać negatywną pętlę myśli, a tym samym zadbać o więcej radości i szczęścia w życiu? To pytanie nabiera znaczenia szczególnie, gdy dodamy, iż tak naprawdę mamy znikomy wpływ na to, jakie myśli wskakują nam do głowy, a w ciągu dnia produkujemy między 50.000 a 70.000 myśli. Większość z nich przelatuje przez nasz umysł jak spadająca gwiazda.

Na co w takim razie mamy wpływ? Kiedy przychodzi nam do głowy jakaś myśl dobrze jest zatrzymać się na czas jednego, może kilku oddechów i zadać sobie pytanie: czy rozbudowywanie tej myśli będzie mi służyć? Jeśli nie, możemy ją puścić. Nie walczyć z nią, nie udawać, że jej nie ma. Jedynie zostawić.

W procesie pracy ze stresem wywołanym myślami mamy kilka ważnych kroków do wykonania.

1.    Zatrzymanie się i wzięcie kilku oddechów.
2.    Bycie po swojej stronie i pamiętanie o intencji, aby zmniejszyć stres i napięcie w naszym życiu.
3.    Zdecydowanie czy ta konkretna myśl mi służy.
4.    Jeśli nie, delikatne puszczenie jej.
5.    Jeśli nam się to nie uda, to powrócenie do intencji. Nie krytykowanie się za to, że nie za każdym razem się uda, zwłaszcza na początku.
6.    Podziękowanie sobie za to, że aktywnie działam dla własnego dobra.

Nasz umysł ma niezwykłą moc świadomego wyboru tego, na czym skupiamy nasze myśli. Ten proces buduje struktury neuronalne w naszym mózgu, co z kolei wpływa na jakość naszego życia.
Wybierając mądrze to, o czym myślimy wpływamy też na naszą przyszłość. Ponieważ to, co w powtarzający się sposób dzieje się w naszym umyśle utrwala się w mózgu i tworzy wzorce nawykowe.
Wybierajmy dla własnego dobra, a nasze dobro wpłynie też pozytywnie na innych wokół nas.

Zaproszenie

Już w we wrześniu rusza niezwykły kurs on-line łączący proste praktyki z zakresu  NVC, uważności z wiedzą z neurobiologii: KIESZONKOWY KURS OSWAJANIA STRESU – czyli 8 kroków do DOBREGO-STANU. Więcej informacji o kursie i zapisy znajdziecie tutaj: http://nvclab.pl/kieszonkowy-kurs-oswajania-stresu/

Joanna Berendt

Joanna Berendt

akredytowany coach ICF, trenerka rozwoju osobistego, mediatorka – pasjonuje ją Porozumieniem przemocy nie tylko jako sposób komunikacji, ale stylu odbierania świata i nawiązywania relacji.

AdSense

Zadane pytania

  1. Na razie brak pytań

Zadaj pytanie

*
*
(nie będzie opublikowany)
*

Przesyłając zapytanie na "endorfinę" musisz zaakceptować prawo do cytowania Twoich słów i nazwiska na stronie internetowej. Nieodpowiednie i bez znaczenia pytania będą usuwane przez Administratorów. Twój e-mail jest używany jedynie do celów weryfikacji, nigdy nie zostanie udostępniony publicznie.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. OK
Czym są pliki cookies?
Facebook