AAA Wydrukuj  Poleć stronę
10.06.2012

W zgodzie z rytmami Natury. Letnie szaleństwa na talerzu

Jedzenie. Dla jednych przyjemność, dla innych problem. Temat rzeka. Zapraszamy do lektury czwartego odcinka cyklu "W zgodzie z rytmami Natury", którego autorką jest Katarzyna Jaszczyk-Górska - od ponad 10 lat nieprzerwanie zafascynowana medycyną chińską i kuchnią Pięciu Przemian.

A co w letniej kuchni? W naszej strefie klimatycznej latem zachwycamy się dużą rozmaitością świeżych warzyw i owoców, co jest niepodważalną zaletą tej pory roku. Istnieje jednak duża pokusa do przesady w ilościach surowych warzyw i owoców oraz zimnych napojów. Latem nasze Yang znajduje się na powierzchni ciała, natomiast Yin jest ukryte wewnątrz i możemy je łatwo uszkodzić zbyt zimnym jedzeniem w nadmiernych ilościach. Przy upale panującym na zewnątrz fundowanie naszemu układowi pokarmowemu terapii szokowej w postaci zimnych napojów, lodów i dużych ilości surowizny osłabia jego Qi, a z konsekwencjami tego przyjdzie nam zmierzyć się jesienią... Warto w tym miejscu uściślić, że zimne w ujęciu TMC jest nie tylko to, co jemy schłodzone, ale to także produkty o bardzo wychładzającej naturze, jak: pomidory, ogórki, truskawki, rabarbar, sałaty, arbuzy. Nie chcę wcale sugerować, żeby z nich całkiem zrezygnować, ale namawiam do rozsądku, jeśli chodzi o ilości, i zwracam uwagę na różne sposoby przygotowywania. Techniki gotowania, które są bardziej Yang, oraz łączenie tych produktów z innymi o naturze ogrzewającej pozwala zrównoważyć to chłodzące działanie. Weźmy za przykład pomidor – surowy jest bardzo ochładzający, więc jeśli jemy go na surowo, ważne, aby dodać soli, pieprzu, bazylii, bo to go już trochę zjangizuje; można podać grillowane połówki pomidora z przyprawami i to będzie już o wiele cieplejsza wersja tego warzywa, podobnie jak długo gotowany sos pomidorowy z przyprawami. Poza tym można zjeść pomidora solo albo w towarzystwie innych cieplejszych warzyw. Szczególnie ważne jest to w przypadku osób bardzo wychłodzonych i tych, które zawsze jesienią zmagają się z alergią, katarami. Istotną różnicą dla układu pokarmowego jest jedzenie dań, które zostały wcześniej ugotowane lub upieczone, nawet jeśli jemy je w temperaturze pokojowej, w porównaniu z produktami jedzonymi na surowo, które wymagają znacznie więcej energii do strawienia.

Przykładowe przepisy takich dań, które można jeść zarówno na ciepło, jak i na zimno, podaję niżej.
W takim razie – co dla ochłody? Zrównoważone ochładzanie to jedzenie gotowanych dań z produktów o chłodnej termice albo – w przypadku produktów, które są Yang, jak np. mięso – przygotowywanie ich na sposób Yin, np. dusząc z chłodnymi warzywami, grzybami, glonami. A do picia – wbrew temu, co w sklepach – propaguję powrót do kompotów! Wspaniale nawilżają płyny ciała, nie uszkadzając Qi przewodu pokarmowego, a poza tym łatwo można dostosować za pomocą przypraw ich działanie termiczne do swoich potrzeb. Poza tym nieoceniona jest mięta delikatnie osłodzona miodem lub cukrem trzcinowym oraz ciepła woda z miodem i cytryną!

Specyfika letniej kuchni to:

  • gotowanie bez przykrycia i krócej, częstsze i bardziej energiczne mieszanie,
  • częstsze wykorzystywanie sposobów gotowania bardziej Yin, jak: krótkie gotowanie, blanszowanie, gotowanie na parze,
  • jedzenie surowych warzyw i owoców,
  • krojenie wraz z kierunkiem wzrostu warzywa, zakończenie gotowania potraw w Przemianie Ognia,
  • stosowanie świeżych ziół, a jako dodatki: gorzkie sałaty – rukolę, cykorię, radicchio, korzystanie z sezonu na czereśnie!

Kilka letnich przepisów

Przepisy są podane w kolejności Pięciu Przemian – Ogień, Ziemia, Metal, Woda, Drzewo. Dodajemy składniki w podanej kolejności, po przejściu każdej Przemiany mieszamy potrawę i czekamy ok. 2–3 min przed dodaniem składników kolejnej Przemiany.
Gotowanie w kolejności Przemian daje nam kilka korzyści:

  • potrawa zawiera wszystkie smaki, co sprawia, że każdy z narządów zostanie odżywiony,
  • potrawa jest lżej strawna i smaczniejsza, możemy świadomie kończyć potrawę na wybranej Przemianie, aby szczególnie wzmocnić należące do niej narządy.

Łódeczki z cykorii

O – Na patelnię wlać trochę wrzątku,
Z – oliwę i dodać drobno pokrojony korzeń selera,
M – drobno pokrojony seler naciowy, pieprz,
W – sól i poddusić pod przykryciem na małym ogniu tak, aby pozostały chrupiące. Dodać rozdrobnione tofu (wcześniej odsączone z wody i rozpulchnione na parze), można podlać trochę bulionem warzywnym, a jeśli będzie za mało słone, dodać trochę sosu sojowego.
D – Dodać mieszane kiełki ( najlepsze są „ kiełki na patelnię” ) i odrobinę soku z cytryny, poddusić jeszcze krótko razem pod przykryciem.

Ostudzić farsz. Podprażyć orzeszki piniowe, posiekać kolendrę i natkę z pietruszki. Na listkach cykorii układać farsz, posypać orzeszkami piniowymi i zieleniną.

Polenta z warzywami

1 szklankę kaszki kukurydzianej ugotować w 3 szklankach bulionu warzywnego. Wyłożyć do płaskiej formy i zostawić do zastygnięcia. Odgrzać później w piekarniku na grillu, pokrojoną w dowolne kształty, skropioną oliwą i posypaną ziołami, np. oregano.

Szpinak duszony

O – Na rozgrzaną patelnię wlać 2 łyżki wody,
Z – 2 łyżki oliwy,
M – pokrojony por i poddusić pod przykryciem, .
Z – Dodać 0,5 kg umytego i pokrojonego szpinaku,
M – pieprz, gałkę,
W – sól i udusić.
D – Na koniec można dodać 2 łyżki śmietany lub trochę posiekanej natki,
O – podprażone orzeszki piniowe,
Z – ewentualnie rodzynki (wcześniej namoczone).

Fasolka szparagowa z płatkami migdałów i koperkiem

Ugotować fasolkę. Na suchej patelni podprażyć delikatnie płatki migdałów. Do ugotowanej fasolki dodać podprażone płatki, sporo zielonego koperku i masło lub oliwę z oliwek. Można też dodać pokrojone w podłużne paski suszone pomidory z oliwy.

Sałatka z zielonych szparagów

Ugotować (nie za długo, ok. 5 min, i najlepiej schłodzić w zimnej wodzie) 2 pęczki zielonych szparagów z cukrem trzcinowym, solą i pieprzem. Rozłożyć na półmisku, można pokroić na 3 części.

Przygotować sos:

  •     8 łyżek oliwy,
  •     7 łyżek octu balsamico,
  •     sól,
  •     pieprz,
  •     łyżeczka estragonu,
  •     czubata łyżka koperku,
  •     łyżka drobnego szczypiorku.

Szparagi polać sosem. Można podawać na ciepło lub na zimno.
Można udekorować liśćmi roszponki i rukoli oraz posypać ugotowanym żółtkiem, rukoli i świeżymi truskawkami i posypać podprażonymi płatkami migdałów lub orzeszkami pinii.

Katarzyna Jaszczyk-Górska

Katarzyna Jaszczyk-Górska

Ponad 10 lat temu rozpoczęła się moja przygoda z medycyną chińską i Kuchnią Pięciu Przemian. Moja fascynacja trwa nieprzerwanie, filozofia ta zagościła na dobre w mojej kuchni, w moim sposobie myślenia i postrzegania wszystkiego, co dzieje się wokół. www.5przemian.pl

AdSense

Zadane pytania

  1. Na razie brak pytań

Zadaj pytanie

*
*
(nie będzie opublikowany)
*

Przesyłając zapytanie na "endorfinę" musisz zaakceptować prawo do cytowania Twoich słów i nazwiska na stronie internetowej. Nieodpowiednie i bez znaczenia pytania będą usuwane przez Administratorów. Twój e-mail jest używany jedynie do celów weryfikacji, nigdy nie zostanie udostępniony publicznie.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. OK
Czym są pliki cookies?
Facebook