AAA Wydrukuj  Poleć stronę
08.09.2012

Jedzenie. Dla jednych przyjemność, dla innych problem. Temat rzeka. Zapraszamy do lektury ósmego odcinka cyklu "€žW zgodzie z rytmami Natury€", którego autorką jest Katarzyna Jaszczyk-Górska -€“ od ponad 10 lat nieprzerwanie zafascynowana medycyną chińską i kuchnią Pięciu Przemian.

Dawka energii

Jesień kojarzy nam się często ze spadkiem nastroju, który może się pojawić o tej porze roku po pierwsze ze względu na panujący w przyrodzie ruch w dół, a po drugie ze względu na wilgoć panującą często na zewnątrz. Niektórzy z nas mają dodatkowo tendencję do gromadzenia wilgoci w ciele. Wilgoć opada w dół i tłumi Qi, naszą życiową energię i stąd objawy zmęczenia, ociężałości, braku ochoty na cokolwiek. Aby „odzyskać” naszą energię, trzeba pozbyć się wilgoci. Najlepiej radzą sobie z tym przyprawy aromatyczne – przede wszystkim rozmaryn i tymianek (warto dodać, że rozmaryn jest kluczowym ziołem w leczeniu depresji!), a także świeży imbir, kardamon i inne przyprawy ziołowe. W pozbywaniu się wilgoci ważne jest także działanie smaku gorzkiego, ogrzewającego, należą tu: rozmaryn, tymianek, oregano, kawa zbożowa, kasza gryczana, prażone przed gotowaniem zboża, szczególnie kasza jaglana.

Więcej na temat wilgoci można poczytać w poprzednim artykule o przywracaniu harmonii w elemencie Ziemi. Zachęcam do tego, ponieważ Przemiana Ziemi znajduje się w cyklu Pięciu Przemian przed Metalem – mówimy, że Ziemia jest matką Metalu, więc zaburzenia w elemencie Ziemi nie pozostają bez wpływu na Metal, a wręcz często są przyczyną zaburzeń jego narządów, czyli Płuc i Jelita Grubego.

Bardzo ważnym elementem jesiennej kuchni Pięciu Przemian jest stosowanie technik wzmacniających Qi, czyli: pieczenia, prażenia i gotowania w szybkowarze oraz bardzo długiego gotowania. Jeśli chcemy zatroszczyć się o nasze ciało warto, aby w naszej kuchni zagościły o tej porze roku na co dzień: prażone przed gotowaniem zboża, pieczone warzywa korzeniowe i owoce, długo gotowane zupy i dania jednogarnkowe oraz wspomniane wyżej przyprawy aromatyczne.

Smak ostry z umiarem

Smak ostry jest smakiem Metalu. Powoduje on ruch energii w górę i na zewnątrz, więc równoważy dośrodkowy ruch energii panujący w tym czasie w przyrodzie i kieruje Qi na powierzchnię ciała wzmacniając tym samym naszą energię obronną. Jest ważny w sytuacjach, gdy zimno wniknęło w głąb ciała - zimno zamyka pory skóry, natomiast smak ostry o termice ogrzewającej powoduje otwarcie porów skóry i wyrzucenie zimna na zewnątrz. Nie należy jednak przesadzać ze smakiem ostrym, gdyż jego właściwości mogą spowodować wyczerpanie płynów i Krwi oraz spowodować objawy suchości i gorąca. Poza tym jego silne działanie rozpraszające stosowane w nadmiarze może rozproszyć też nasze Qi. Dokładnie taki efekt wyczerpania Qi ma miejsce po wypiciu większej ilości alkoholu.... A więc umiar jest wskazany – to zresztą naczelna zasada dietetyki wg TMCh. Warto pamiętać na co dzień o produktach o bardziej zrównoważonym oddziaływaniu tzn. warzywach z Przemiany Metalu oraz o białych warzywach o termice neutralnej lub chłodnej jak: kalafior, kalarepa, rzodkiew, rzepa, seler, kapusta. 

Jesienne dylematy na talerzu

Specyfika jesieni doskonale odzwierciedla zindywidualizowane podejście w TMCh. Nie jesteśmy tacy sami, więc to, co dla jednych jest lekarstwem, dla innych może być trucizną. Jesienią jedni z nas zmagają się z zimnem i wilgocią, a inni z objawami suchości. Tak więc „zmarzluchom” służy stosowanie jesienią na co dzień małych ilości świeżego imbiru i innych pikantnych przypraw, dodawanie alkoholu do potraw oraz używanie ogrzewających warzyw z przemiany Metalu: pora, czosnku, szczypiorku, chrzanu. Natomiast dla osób z objawami gorąca i suchości nie jest to wskazane. Dla nich ważne są neutralne i chłodne warzywa z przemiany Metalu oraz brązowy ryż i kasza jęczmienna, a także nawilżanie np.: przy pomocy gruszek najlepiej w postaci kompotu, daktyli, migdałów, sezamu, a także lekkie ochładzanie gotowanych potraw przez dodawanie grzybów, glonów, kiełków, rukoli, cykorii, pestek słonecznika.

Specyfika jesiennej kuchni to:

  • długie gotowanie pod przykryciem – dbamy o zapasy energii i ciepła, a nie o witaminy
  • częstsze wykorzystywanie technik bardziej Yang jak: pieczenie, prażenie, gotowanie w szybkowarze, gotowanie z dodatkiem alkoholu
  • technika obróbki warzyw właściwa dla Metalu to nie lada sztuka – polega na obieraniu w kółko bez przerwy, w długą wąską spiralę. Łatwiejsza wersja to struganie jak ołówek....
  • staramy się kończyć gotowanie potraw w Przemianie Metalu
  • korzystamy z sezonu na dynie!

Kilka jesiennych przepisów poprawiających nastrój

Frytki z pietruszki – zaryzykuj, a gwarantuję Ci, że odkryjesz na nowo smak pietruszki

Pokrój pietruszkę w słupki, wysmaruj oliwą, posyp solą, pieprzem, oregano i piecz w piekarniku w 200 stopniach ok. 20 minut bez przykrycia do preferowanej miękkości. Posyp natką oraz podprażonym i rozgniecionym w moździerzu czarnym sezamem.

Owsianka z daktylami, gruszkami i wiórkami kokosowymi

Podpraż 1 szklankę płatków owsianych (albo mieszanych: z żytnimi, orkiszowymi, jęczmiennymi) na suchej patelni

O  zagotuj 3 szklanki wody
     zalej podprażone płatki

Z  dodaj garść pokrojonych daktyli
    1-2 pokrojone gruszki ze skórką
     trochę migdałów ze skórką, pokrojonych lub w płatkach (albo orzechów laskowych)
     4 łyżki wiórek kokosowych
     szczyptę cynamonu
     łyżeczkę sklarowanego masła (lub świeże masło po ugotowaniu)

M  dodać 1-2 plasterek imbiru

W  szczyptę soli morskiej

D   kilka kropli cytryny

O szczyptę kurkumy

gotuj na małym ogniu od 10 - 20 minut w zależności od tego, jaką konsystencję lubisz. W tym przypadku sprawdza się dłuższe gotowanie, które nadaje pyszną kremową konsystencję. Mieszaj od czasu do czasu.

Po ugotowaniu można dodać łyżkę masła i zmielonego siemienia ( Z )

Uwaga:

  • dla osób, które mają objawy suchości i nie jest im zimno, a wprost przeciwnie, lepsze będą płatki orkiszowe lub mieszanka płatków, ale nie z przewagą owsianych. Mogą też pominąć cynamon, który jest przyprawą zdecydowanie rozgrzewającą
  • można też dodać zamiast gruszek pokrojone jabłka lub starte jabłka dopiero pod koniec gotowania. Jeśli są kwaśne, dodajemy je w przemianie drzewa
  • można dodać rodzynki lub inne suszone owoce zamiast daktyli
Katarzyna Jaszczyk-Górska

Katarzyna Jaszczyk-Górska

Ponad 10 lat temu rozpoczęła się moja przygoda z medycyną chińską i Kuchnią Pięciu Przemian. Moja fascynacja trwa nieprzerwanie, filozofia ta zagościła na dobre w mojej kuchni, w moim sposobie myślenia i postrzegania wszystkiego, co dzieje się wokół. www.5przemian.pl

AdSense

Zadane pytania

  1. Na razie brak pytań

Zadaj pytanie

*
*
(nie będzie opublikowany)
*

Przesyłając zapytanie na "endorfinę" musisz zaakceptować prawo do cytowania Twoich słów i nazwiska na stronie internetowej. Nieodpowiednie i bez znaczenia pytania będą usuwane przez Administratorów. Twój e-mail jest używany jedynie do celów weryfikacji, nigdy nie zostanie udostępniony publicznie.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. OK
Czym są pliki cookies?
Facebook