10 kroków do spełnienia Codziennie sprawdzone rady najlepszych Trenerów. Skorzystaj i ciesz się życiem!
___

10 kroków, jak czuć się lepiej i pewniej, występując publicznie

Wystąpienia publiczne zazwyczaj kojarzą nam się z prezentacją przed dużą publicznością, z pracą. A tak naprawdę ściśle łączą się z życiem prywatnym. To sposób, w jaki porozumiewamy się z innymi, w sytuacjach, kiedy chodzi nam o jasny i przekonujący przekaz. Od tego, co powiem i zrobię, dużo zależy, może awans, może utrzymanie stanowiska, a może pozostanie w ważnej relacji? A tu ścisk w gardle, krótki oddech, nic nie pamiętasz albo mówisz nie to, co chciałaś, za szybko lub za wolno. Iza Ziemińska podpowiada, jak znaleźć taki sposób wyrażania siebie, aby czuć się pewniej i swobodniej.

Jej motto

Kluczem jest obecność. Teraźniejszość.

10 kroków

  1. Urealnij sytuację. Opisz w języku faktów, bez ocen i interpretacji, co Cię czeka. Przykład: Mam zaprezentować projekt wprowadzenia na rynek szamponu do włosów przed grupą 20 osób. W większości - członkowie kierownictwa. Mam na to 2 dni. Następnie wyodrębnij elementy, na które masz wpływ i te, na które nie masz wpływu, np.: nie mam wpływu na to kto przyjdzie, ale mam wpływ na to co chcę przekazać. Pracuj nad tymi, na które masz wpływ. Sporządź plan. Podobnie postępuj w sytuacji dotyczącej życia osobistego.
  2. Zdecyduj, co chcesz powiedzieć. Jaki jest cel Twojej wypowiedzi? Jeżeli sama nie do końca wiesz, co chcesz przekazać, Twoi słuchacze lub partner nie mają szans. Sprawdza się zasada 3P. Na początku powiedz, co chcesz powiedzieć, powiedz to i na końcu powiedz, co powiedziałaś.
  3. Zastanów się, do kogo mówisz, kto jest Twoim odbiorcą. Tutaj kluczowe znaczenie ma dobór języka do audytorium. Jeśli sytuacja dotyczy obszaru, w którym się specjalizujesz zawodowo, pamiętaj, że nie wszyscy są jego pasjonatami i niekoniecznie zrozumieją slangowe zwroty czy skróty myślowe. Im prościej tym lepiej. Jeśli rozmawiasz z partnerem lub dzieckiem, spróbuj wcześniej „wejść w jego buty” i spojrzeć na sytuację z jego/jej punktu widzenia.
  4. Przekaz najważniejszy! Koncentruj się na tym, co chcesz przekazać, a nie na tym, jak wypadniesz. Ludzie zwykle słuchają wystąpień, aby czegoś się dowiedzieć, a nie po to, by „punktować” prowadzącego.
  5. Pamiętaj o pierwszym wrażeniu. Dobrze przygotuj początek przemówienia czy rozmowy. Możesz „kupić” publiczność/rozmówcę w ciągu kilku pierwszych sekund. Zbudowanie atmosfery zaufania jest bardzo ważne. W przypadku prywatnej relacji, zacznij podobnie, od nawiązania kontaktu i zbudowania poczucia bezpieczeństwa. Obwinianie, oskarżanie lub udowadnianie, że ktoś nie ma racji zrywa kontakt i później możesz nie mieć szansy na kontynuację rozmowy.
  6. Zadbaj o siebie przed i po! Przed trudnym wystąpieniem lub rozmową, zadbaj o siebie: wypocznij, zrelaksuj się. Pomocne są proste ćwiczenia oddechowe, sen, wysiłek fizyczny. Zadbaj o ciało, spraw sobie jakąś przyjemność. Podobnie po wykonanym zadaniu.
  7. Wzmacniaj pozytywne doświadczenia. Przypomnij sobie jakieś przyjemne doświadczenie związane z podobną sytuacją, czyli wystąpieniem publicznym, rozmową. Wróć myślami do tego momentu. Co wtedy czułaś? Jakie zasoby, które posiadasz, umożliwiły Ci realizację tego w taki właśnie sposób? Wypisz je wszystkie i podziękuj sobie. Pamiętaj, ciągle je masz!
  8. Załóż to, w czym czujesz się dobrze. Strój jest ważnym elementem w czasie autoprezentacji. To, jak się czujesz, wpływa na Twoje zachowanie. Załóż coś, co lubisz i coś, co kojarzy Ci się z przyjemnym wydarzeniem. Może szal, a może ulubioną bransoletkę?
  9. Daj sobie czas. Zaplanuj czas tak, by być wcześniej na miejscu, poznać je, oswoić. Szczególnie na początku pomocne będzie „uziemienie”: usiądź tak, by obie stopy miały kontakt z podłożem. Pooddychaj głęboko przeponą, rozejrzyj się wokół. Nawiąż kontakt wzrokowy z osobami, które przychodzą. Zacznij mówić, jak będziesz gotowa.
  10. Ustal zasady uczestniczenia w prezentacji tak, by zadbać o swój komfort, np.: proszę o zadawanie pytań po wykładzie. Albo „proszę wysłuchaj mnie najpierw bez przerywania, a potem ja wysłucham Ciebie, czy możemy się tak umówić?”. Jeśli nie znasz odpowiedzi na zadane pytanie, po prostu o tym powiedz. Nikt nie wie wszystkiego! Zawsze możesz powiedzieć, że sprawdzisz i wyślesz odpowiedź mailem. Możesz też nie chcieć odpowiedzieć na zbyt osobiste pytanie, powiedz po prostu, że taką masz zasadę.

Praktyka

Proponuję ćwiczenie oddechowe, które sama często stosuję i bardzo mi się sprawdza. Jego zaletą jest to, że można je wykonać wszędzie i w krótkim czasie. Nauczyłam się go na warsztatach nvc od Kaya Runga. Ćwiczenie nosi nazwę „Matematyka serca”.

Patrz w jedno miejsce, oddychaj głęboko przeponą tak, aby wdech trwał od 3 do 5 sekund. Wydech ma być tak samo długi jak wdech. Kontynuuj oddychanie i skup się na przestrzeni wokół serca. Wyobraź sobie, że oddychasz sercem. Pomyśl o czymś, co Cię porusza, przywołaj jakieś miłe wspomnienie.

Nasza trenerka

Iza Ziemińska

Iza Ziemińska

Trenerka rozwoju o­so­bis­te­go i ko­mu­ni­ka­cji opartej na empatii, absolwentka Szkoły Trenerów przy Dojrzewalni Róż. Od ponad 15 lat zawodowo zajmuje się komunikacją. Doradza także w kwestiach wizerunku osobom publicznym. Pasjonują ją projekty łączące świat biznesu ze światem rozwoju takie jak Szkoła Wystąpień Publicznych. Prowadzi grupę rozwojową dla kobiet: Kobiety w Wewnętrznej Podróży. Prywatnie: żona i mama dwójki nastoletnich dzieci.

Zapraszamy

Iza zaprasza do Szkoły Wystąpień Publicznych, której pierwsza edycja rozpoczęła się w kwietniu 2013. Kolejna planowana jest na wrzesień 2013:
www.dojrzewalnia.pl/programy/szko­la_wys­ta­pien_pu­bli­cznych.html

Zapraszamy Cię tutaj codziennie...

Zaproś przyjaciółkę do akcji, wyślij
e-kartkę

Świętuj z nami w większym gronie. Wyślij zaproszenie do ogrodu róż do Twoich znajomych.
Dziękujemy!

Przykładowa kartka

Facebook