10 kroków do spełnienia Codziennie sprawdzone rady najlepszych Trenerów. Skorzystaj i ciesz się życiem!
___

10 kroków do… zbudowania marki osobistej

Jak zbudować swoją osobistą markę? Jak ją pielęgnować i rozwijać, aby przynosiła Ci korzyści? Jak prezentować ją innym ludziom? Przeczytaj 10 kroków Ingi Bielińskiej, doświadczonej ekspertki w zakresie coachingu managerskiego, coachingu kreatywności i coachingu zespołów.

Jej motto

Nie tylko ubrania składają się na wizerunek.
Eleri Sampson

10 kroków

  1. Kim jestem?
    Marka osobista (personal branding) jest odbiciem tego kim jesteś. Nie możesz jej skutecznie komunikować, kiedy nie masz bladego pojęcia, jaka jest odpowiedź na to pytanie. Istnieje też ryzyko, że to, co sobie powtarzasz na swój temat, jest czymś pomiędzy dopasowaniem się, a spełnianiem oczekiwań innych. Zatrzymaj się na chwilę i zapisz, jakie są twoje talenty i umiejętności. Jaką masz wiedzę? Co składa się na Twoje doświadczenie? Niech to będzie rzetelny rejestr, a nie lista marzeń. Możesz też odwołać się do pasji i talentów kultywowanych w dzieciństwie i wczesnej młodości. Te wszystkie elementy to kamienie, którymi wybrukujesz swoją drogę do skutecznego brandingu.
  2. Jakie wartości mi przyświecają?
    Ludzie nie kupują już towarów dla samych towarów. Najczęściej szukają w nich, świadomie lub podświadomie, wartości, z którymi się identyfikują. Nie pozwól innym zaszufladkować się w wartościach, które nie są Twoje! Lista wartości, czyli rzeczy ważnych, wyrażonych najczęściej w formie rzeczownika, jest nieograniczona. Z niektórymi jest tak, że od razu w Tobie zagrają. Na sam dźwięk słowa już wiesz, tak to jestem ja, dlatego pracuję, dlatego żyję, to sprawia, że wstaję rano. Często jednak ludzie wybierają wartości modne, trafne, oczekiwane przez innych.
    Aby uniknąć pomieszania, warto umówić się na spotkanie z podświadomością – opis sposobu na porozmawianie ze swoją świadomością znajdziesz w zakładce Praktyka.
  3. Komu pomagam?
    Masz już sporo informacji na temat Twojej indywidualnej i wyjątkowej marki, ale kto będzie nią zainteresowany? Komu możesz pomóc, bo po prostu wiesz jak? Im konkretniej odpowiesz na to pytanie, tym lepsze rokowanie na komunikatywność marki osobistej.
    Czasami moi klienci mają obawy, że taka precyzja ich ograniczy. Nie chcę dookreślać dokładnie. Chcę, żeby zainteresowali się mną wszyscy. Ale rozpoznanie grupy docelowej pomoże Ci dobrać język, obrazy i styl właściwy dla Twojego idealnego odbiorcy.
  4. Jak pomagam?
    Znasz już lepiej swoją grupę docelową, ale jak konkretnie możesz im pomóc? Wypisz sytuacje, w których ta właśnie osoba może szukać kogoś takiego jak Ty. Zapisz je i do każdej sytuacji dopisz rozwiązania, które mógłbyś zaoferować.
  5. Jak mogę o tym opowiedzieć?
    Ważne, aby Twój komunikat był jasny, precyzyjny i krótki. Czasem wystarczą trzy dobitne słowa – niczym mantra. Czasem jedno zdanie. W kulminacyjnej scenie "Pracującej dziewczyny" bohaterka, grana przez Melanie Griffith, w trakcie jazdy windą ze swoim szefem przedstawia mu pomysł na nowe rozwiązania biznesowe. Ma na to kilkadziesiąt sekund i odnosi sukces. Jej plan zyskuje zainteresowanie prezesa. Ta scena jest przykładem techniki komunikacyjnej nazywanej elevator pitch, czyli krótkiej i zwięzłej prezentacji własnej osoby, produktu lub idei. Jak brzmi Twój elevator pitch?
  6. Jak świat może dowiedzieć się o mnie?
    Wypisz teraz wszystkie media społecznościowe, którym zainteresowany jest Twój idealny odbiorca. Zastanów się, gdzie możesz go spotkać twarzą w twarz. Bądź kreatywny i staraj się wyszukać wiele różnych opcji.
  7. Jak zarządzać swoją marką?
    Skorzystaj z kilku spośród miejsc wypisanych w poprzednim punkcie i bądź tam obecny. Załóż stronę lub idź na spotkanie networkingowe. Pojedź na konferencję lub może wygłoś prelekcję. Najważniejsze, aby twoje działania były spójne – nie FB, Twitter, LinkedIn, Goldenline, bo wszyscy tak mają. Zaistniej tam, gdzie rzeczywiście warto. W takich miejscach Twój odbiorca będzie miał okazję usłyszeć o Tobie. Bądź aktywny. Dyskutuj, pytaj, bierz udział – za każdym razem podkreślając to, kim jesteś i jakie są Twoje wartości. Jeśli możesz, jasno komunikuj swój elevator pitch.
  1. Kto mi powie coś o mnie?
    Proś innych o informację zwrotną. Dzięki niej dowiesz się, co już robisz świetnie, a gdzie możesz jeszcze coś usprawnić. Na początek przetestuj na grupie przyjaciół swój elevator pitch. Rada i zachęta dodadzą Ci animuszu i zmotywują do dalszego rozwoju.
  2. Co to jest karma footprint i dlaczego jest ważna?
    Karma footprint, czyli w skrócie: co dajesz, to do ciebie wraca. Pomagaj innym i ich wspieraj. Mów swoim autorytetom, że je podziwiasz. Szukaj mentorów, aż sam staniesz się mentorem dla innych. Zainteresuj się swoim regionem i lokalną społecznością. Bądź tym, który się szczodrze dzieli ze światem swoimi umiejętnościami.
  3. A jaki jest najważniejszy krok?
    Wstań i zrób ten pierwszy!

Praktyka

Wartości, z którymi się identyfikujesz.

Aby dowiedzieć się, jakie wartości są na pewno Twoje, a nie podpowiedziane przez aktualną modę czy oczekiwania innych, warto umówić się na spotkanie z podświadomością. Potrzebne będą Ci: kolorowa prasa, ulotki, mazaki, kredki, kartka papieru, klej, nożyczki, trochę czasu i dobry humor. Z gazet i ulotek wycinaj te obrazy, które Ci się spodobają, które w jakiś sposób komunikują się z Tobą. Nie myśl na razie o nazywaniu ich. Po prostu z dziecinną kreatywnością wycinaj. Pogrupuj. Stwórz sobie kolaż. Dzieło Twojego podświadomego ja. Potem nalep je na kartę papieru i zostaw na trochę. Następnie zastanów się, jakie wartości reprezentowane są przez te obrazy. Skorzystaj z tej listy. Dopisz swoje własne rzeczy. Mazakiem napisz je na kolażu. Używaj prostych i czytelnych dla siebie słów. Nie oceniaj siebie. Ta Mapa jest tylko dla Twoich oczu.

Nasza trenerka

Inga Bielińska

 

Jest coachem, który pomaga klientom wpa­dać na dobre po­my­sły i wspiera ich aż do osiągnięcia rezultatów, które przekładają się na realne profity fi­nan­so­we. Jej idealnym klientem jest przed­się­bior­ca, free­lan­cer, manager lub zespół, który osiągając świetne wyniki chce zarobić świetne pieniądze. Ma za sobą około 400 h coachingowych (10.2012 uzyskała tytuł ACC) w zakresie coachingu managerskiego, coachingu kreatywności i coachingu zes­po­łów.

Swoimi warsztatami kreatywności i coa­chin­giem rozwija inicjatywy prospołeczne: Kampanie Wspieramy Dobre Myśli, Centrum NGO Poznań, Fundacje Kształcenia Ustawicznego Peritia, Wielkopolskę Przedsiębiorczą i Kreatywną. Rozwijała przedsiębiorców oraz kadrę m. in.: Nivea Polska S.A., Kompania Piwowarska, Volkswagen Polska, BZ WBK Leasing, Ecco Holiday, Urząd Gminy Dąbrowa, Osmosys Technologies, Phoenix Contact, Uniwersytet Każdego Wieku na WSB Poznań, WSB w Szczecinie Wydział Studiów Po­dy­plo­mo­wych Coaching, WSB w Poznaniu Wydział Studiów Po­dy­plo­mo­wych Coaching, Wielkopolski Urząd Wojewódzki, Evio Polska, ADB Polska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Zapraszamy

Inga Bielińska zaprasza na swoją stronę: www.ingabielinska.com

Zaproś przyjaciółkę do akcji, wyślij
e-kartkę

Świętuj z nami w większym gronie. Wyślij zaproszenie do ogrodu róż do Twoich znajomych.
Dziękujemy!

Przykładowa kartka

Facebook